Skip to main content

Nagroda Dyrektora Szkoły za I miejsce w turnieju "Puchar Walentego"

Wersja do wydruku

Wycieczka do Krakowa klas II gimnazjum – Szlakiem Młodej Polski

W czwartek 7 października br. nasza klasa wraz z opiekunami i przewodnikiem wybrała się na wycieczkę „Szlakiem Młodej Polski po Krakowie”. Wycieczka była nagrodą Dyrektora Szkoły za zajęcie pierwszego miejsca w turnieju gimnazjalnym o Puchar Walentego. O godzinie 7.45 zebraliśmy się wszyscy pod szkołą a o godzinie 8.00 wyjechaliśmy w drogę.

Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy był Klasztor i Bazylika Ojców Paulinów na Skałce. Tam zobaczyliśmy kryptę wybitnych Polaków twórców kultury religijnej i narodowej. Były tam groby tak wybitnych ludzi jak: Jan Długosz, Wincenty Pol, Czesław Miłosz, Stanisław Wyspiański, Józef Ignacy Kraszewski, Jacek Malczewski, Adam Asnyk i wielu innych. Następnie przeszliśmy dalej, aby obejrzeć olbrzymi Ołtarz Trzech Tysiącleci, który znajdował się na dziedzińcu klasztoru. Budowla ta jest monumentalna, ale mimo to nie przytłacza. Na filarach znajdują się postacie 3 męczenników: św. Wojciecha, św. Stanisława i Jana Pawła II. Następnie przeszliśmy spacerem na Wawel do Krypty pod Wieżą Srebrnych Dzwonów, gdzie spoczywa Para Prezydencka Lech i Maria Kaczyńscy oraz Józef Piłsudski.

Kolejną atrakcją wycieczki był Kościół Franciszkanów. Należy on do najstarszych zabytków Krakowa, a położony jest między ulicą Floriańską i ulicą Poselską. Tam mieliśmy okazję obejrzeć piękne kolorowe witraże zaprojektowane przez Stanisława Wyspiańskiego oraz obrazy drogi krzyżowej wg Józefa Mehoffera.

Z kościoła udaliśmy się do Sukiennic, gdzie zwiedziliśmy Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku. Znajdowały się tam wybitne dzieła twórców polskich z drugiej polowy XVIII i XIX w. Galeria składała się z czterech sal: Bacciarelliego, Michałowskiego, Siemiradzkiego oraz Chełmońskiego. Obejrzeliśmy różne rodzaje malarstwa charakterystyczne dla poszczególnych okresów.

Po długim zwiedzaniu każdy mógł kupić sobie pamiątki. Następnie udaliśmy się do McDonalda na niestety niezdrowe, ale jakże smaczne „małe co nieco”.

Posileni, z pełnymi brzuchami, udaliśmy się do autokaru, a następnie pojechaliśmy do Bronowic, gdzie znajduje się Muzeum Młodej Polski „Rydlówka”. Na miejsce przyjechaliśmy z opóźnieniem, a tam przywitała nas pani o dość oryginalnym usposobieniu – Maria Rydlowa, która od razu kazała nam zakładać foliowe worki na buty i głośno stukała drewnianą laską o podłogę.Po muzeum oprowadzała nas pani przewodnik. Dworek Rydlówka ma prawie 100-letnią historię. Na belkach stropowych zachowało się wiele napisów, z których jeden brzmi: „Niechay będzie pochwalony AD MDCCCLX LIV wieki wieków Chrystus Pan”. Dowiedzieliśmy się,że w Rydlówce zrodził się pomysł napisania dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”. Na parterze dworku znajdowały się 4 izby: scena, taneczna, świetlica i alkierz. Miejscem najważniejszym i najbardziej związanym z dramatem jest izba scena. Wystrój izby sceny jest dokładnym odtworzeniem dekoracji teatralnej dramatu. W izbie tanecznej oglądaliśmy pamiątki związane z osobą Lucjana Rydla, a w alkierzu pamiątki związane z uczestnikami wesela Rydla. Świetlica natomiast to pracownia i biblioteka Lucjana Rydla. Obejrzeliśmy tam ekspozycję obrazów malarzy Młodej Polski o tematyce bronowickiej. Rydlówka była chyba największą i niestety ostatnią atrakcją tej wycieczki.

Po zwiedzeniu dworku wsiedliśmy do autokaru i ruszyliśmy w drogę powrotną. Pełni wrażeń i bardzo zadowoleni przyjechaliśmy do Sosnowca o godzinie 17.30. Z pewnością była to wspaniała wycieczka, która okazała się piękną lekcją języka polskiego i historii. Na szczęście wyjątkowe przeżycia uwieczniliśmy na licznych zdjęciach, które przetrwają długo.