Skip to main content
32
58

CIEKŁY AZOT NOWYM „GOŚCIEM” W PRACOWNI CHEMICZNEJ

Wersja do wydruku

CIEKŁY AZOT NOWYM „GOŚCIEM” W PRACOWNI CHEMICZNEJ

Po raz pierwszy mogliśmy w pracowni chemicznej przeprowadzić doświadczenia z ciekłym azotem. Uczniowie nie tylko obserwowali , ale także sami sprawdzali działanie ciekłego azotu na balony wypełnione powietrzem oraz na kwiaty i owoce.

Niesamowite poruszenie wywołało doświadczenie, w którym wrzącą wodę wlewaliśmy do naczynia z również wrzącym ciekłym azotem. Wydzielające się obłoki pary bardzo szybko wypełniały całą pracownię. Wytrwałym uczniom z kółka chemicznego udało się zebrać skroplony tlen. Obecność gazu potwierdziliśmy żarzącym się łuczywkiem , które rozpaliło się jasnym płomieniem po wprowadzeniu do probówki ze skroplonym tlenem. Namiastką kuchni molekularnej , w której wykorzystuje się ciekły azot , była degustacja pianek zanurzonych w ciekłym azocie. Dla wszystkich pokaz oraz degustacja były niezwykle ekscytujące. Bardzo serdecznie dziękujemy Dyrekcji Instytutu Nauki o Materiałach w Chorzowie - Uniwersytetu Śląskiego, za pomoc w zorganizowaniu tak ciekawych doświadczeń.

Równie dużym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia z suchym lodem. Tym razem było go dużo - około 10 kg, więc mogliśmy wykonać wiele ciekawych eksperymentów. Największe emocje wzbudziło spalanie magnezu na suchym lodzie.

Uczniowie, pod czujnym okiem nauczyciela chemii, mogli sami przeprowadzić doświadczenia, np. z dymiącymi cylindrami. Była to dla nich niesamowita naukowa przygoda
i jednocześnie zabawa.

Te efektywne pokazy nie miałyby miejsca, gdyby nie zaangażowanie naszych wspaniałych uczniów, którym serdecznie dziękuję. Na wyróżnienie zasługują: Grzegorz Guzera , Michał Pietrańczyk, Paweł Kowalski, Agata Ciupek, Daniel Pilawski, Izabela Barczyk, Natalia Kryza, Patryk Gaik, Jakub Ciosmak, Joanna Gawinek , Natalia Korczak oraz Amanda Szalonek.

Bardzo duża aktywność młodzieży oraz zaciekawienie doświadczeniami gości zainspirowało nas do powtórzenia tego typu pokazów . Eksperymenty z suchym lodem i ciekłym azotem okazały się bardzo atrakcyjne, dlatego przyciągnęły uwagę uczniów. Ciekły azot pierwszy raz „gościł” w pracowni chemicznej, ale mam nadzieję, że nie ostatni…
Zobacz zdjęcia
Tekst: mgr Gabriela Bartczak -Konkol

Content
Content